Maagzweer dieet

Wat is een dieet voor maagzweren?

Een dieet voor maagzweren is een dieet dat voedsel dat uw maag irriteert beperkt. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen symptomen zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, brandend maagzuur of indigestie verergeren.

Welke voedingsmiddelen moet ik beperken of vermijden?

Het kan nodig zijn om zure, kruidig, of vetrijke voedingsmiddelen te vermijden bij een maagzweer. Niet alle voedingsmiddelen zijn van invloed op iedereen op dezelfde manier. U zal moeten leren welke voedingsmiddelen uw symptomen verergeren en deze voedingsmiddelen te beperken. De volgende zijn een aantal voedingsmiddelen die een maagzweer kunnen verergeren.

  • Dranken die maagzweer verergeren :
    • Volle melk en chocolademelk
    • Warme chocolademelk en cola
    • Elke drank met cafeïne
    • Normale en cafeïnevrije koffie
    • Pepermunt en spearmint thee
    • Groene en zwarte thee, met of zonder cafeïne
    • Sinaasappel- en grapefruit sappen
    • Dranken die alcohol bevatten
  • Kruiden en specerijen die maagzweer verergeren:
    • Zwarte en rode peper
    • Chili poeder
    • Mosterdzaad en nootmuskaat
  • Overige voedingsmiddelen die bij een maagzweer moeten worden ontweken:
    • Zuivelproducten gemaakt van volle melk of room
    • Chocola
    • Gekruide kazen, zoals de jalapeno of zwarte peper
    • ‘Seasoned’ en vet vlees, zoals worst, salami, bacon, ham en vleeswaren
    • Hete chilipepers en paprika
    • Tomaatproducten, zoals tomatenpuree, tomatensaus, of tomatensap

Welk voedsel kunt u eten en drinken bij maagzweer?

Eet een verscheidenheid van gezonde voedingsmiddelen uit alle groepen levensmiddelen. Eet fruit, groenten, volle granen, en vetvrije of magere zuivel. Volle granen zijn te vinden in volkoren brood, granen, pasta en bruine rijst. Kies mager vlees, gevogelte (kip en kalkoen), vis, bonen, eieren en noten. Een gezond maaltijdplan is laag in ongezonde vetten, zout en toegevoegde suikers. Gezonde vetten zijn onder andere te vinden in olijfolie en koolzaadolie. Vraag uw diëtist voor meer informatie over een persoonlijk maagzweer dieet.

Nog 2 tips…

  • Eet niet vlak voor het slapen gaan. Stop met het eten van ten minste 2 uur voor het slapen gaan. Later eten zal de maagzweer klachten verergeren.
  • Eet kleine, frequente maaltijden. Uw maag kan kleine, frequente maaltijden beter dan grote maaltijden tolereren.